Tuesday, April 10, 2012

Neli sünget lugu vol 1: Mamma lihapood


Kui vargad tulid, pidi mamma nende tegutsemist abitult pealt vaatama. Ta küll õiendas pättidega, aga ega ratastoolis inimesel pole eales nii palju võimu kui mustades maskides lillevarastel. Vargad käisid mamma puuet ära kasutades kahel korral nädalas, neljapäeval ja esmaspäeval, sest siis toodi poodi värsket kaupa. Võib öelda, et lilled ei jõudnud isegi närtsima hakata, kui need juba akendest ja ustest välja veeti.

Ühel õhtul tulid vargad taas. Mitte ei murdnud sisse, aga tulid inimese moel eesuksest. Hakkasid kohe nelke kuhjadesse laduma ja toppisid ananassipuu kaasa võetud poekärusse.

„Te olete pahad,“ noomis mamma. „Inimesed kurdavad, et mul letid alati tühjad. Mis lillepood see üldse selline on.“

„Eks muuda siis ärisuunda,“ targutasid vargad. „Küllap me veame hea meelega telekaid või püksinööpe ka minema. Ausalt öeldes on see anemoonidega jamamine ära tüüdanud juba.“

„Aga teeme hoopistükkis nii.“ pani mamma ette. „Te olete nüüd juba pikemat aega mu poest varastanud, eks...“

„Kaks aastat umbes,“ täpsustasid vargad kooris. Üsna uhkelt.

„...Lõpuks oleks aeg ka tulusid jagama hakata. Ütleme, varastatud kraami müügi kasumist saan ma nelikümmend protsenti endale. Seda pole palju. Lisaks hakkate te, poisid, mulle poest süüa tooma, pesu pesema, teete korteris remondi, vannitate mind ja lihvite puujala läikima. Põhimõtteliselt olete te selleks lausa kohustatud. Ei ole ma politseisse teatanud, ei ole ma teie pihta püssist lasknud. Mõnes mõttes juba omad ju. Nagu perekond.“

Mamma ohkas rahulolevalt, kärutas ratastooli kiiresti varaste juurde ja embas neid istudes.

Vargad olid kohmetunud, ei lausunud musta ega valget.

„Te võite mu muidugi maha ka lüüa, eks see lahendus ole teil juba peast läbi lipsanud, aga siis ei telli keegi teile lilli mida varastada ja mõnes teises kaupluses lüüakse teid endid maha. Küllap see kõrvalmaja saiapoe Nikolai ise oma kärbikuga teil põlved sodiks laseks. Mina jälle, heatahtlik vanainimene, pakun teile võimalust koostööks. Kuidas siis jääb?“ päris mamma.

Vargad kõhklesid.

“No ei tea nüüd,“ ütles vanem varastest. „Mul on endal suur pere. Noorem poiss läheb just sügisel kooli ja naine on kõhust paks. Ei tea nüüd ikka, kas jääb aega.“

„Hoolimata sellest, et sa oled oma suurt perekonda kaks aastat minu lillerahadega toitnud ja mina olen saiakoorikut söönud. Mul pole isegi hambaid ju. Igemetega olen nätsutanud ja vaasist mürgist lillevett peale joonud.“ Mamma oli väga pahane.

„Ja minul tuleb ülikoolis sess,“ ütles teine varas ja nihkus ukse poole. „Palju on õppida tarvis. Palju. Tõesti palju.“

“Ja mina,“ ütles kolmas. „Ma pean homme kohalikus omavalitsuses istungi läbi viima. Kohe kuidagi ei vea välja selline abistamise idee. Me ikka parema meelega laseme jalga, jah.“

Mamma vangutas pead.

„No kui see ikka üldse ei sobi, siis on mul teile üks pakkumine veel tegelikult.“

„Jah,“ elavnesid vargad. „Kuulame huviga.“

„Nikolai!“ röögatas mamma enneolematult valjult. Nagu oleks tänaval korraga kõikide sõiduautode signaalpasunad lõhki läinud.

Järgmisel hommikul kogunes rahvas poe ümber, muusika mängis, lapsed lõid tantsu, vanainimesed kalpsasid kükk-kõnnis jenkat tantsida.

Kunstnik vedas end redelil kiiva ja heitis küsiva pilgu mamma poole.

“Sai otse või?“

„Nihutage natuke paremale,“ hüüdis mamma vastu. „No nüüd sai küll silt sirgu. Väga hea. Astuge edasi kallid kunded.“

Sildil oli kirjas MAMMA LIHAPOOD – VÄRSKE RÖÖVLIPRAAD avamise puhul ERITI SOODSALT.

No comments:

Post a Comment